1
دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین قم
2
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف محوریتبخشی به آموزههای قرآنی در بازنگری به مفاهیم غربیِ رایج در جامعۀ اسلامی ایران، به عنوان نمونه درصدد تبیین مبانی و ارکان بنیادین نخبگی در آموزههای قرآنی است. روش: از روش توصیفی تحلیلی برای تبیین دادههای به دست آمده از مطالعۀ آموزههای قرآنی استفاده شده است. یافتهها: 1. میتوان واژۀ «الصفوه» را به عنوان کلیدواژۀ نخبگی در آموزههای قرآنی دانست. 2. میتوان در قالب دو بخش موهبتهای غیر اختیاری و اختیاری، هفت رکن بنیادین نخبگی شامل «ویژگیهای وراثتی»، «خداباوری و توکل»، «خودیابی و خودباوری»، «اهتمام در کسب دانش و بینش»، «تفکر روشمند و خلاقیت»، «شجاعت در ابراز و اجرای نظرات» و «توانمندی راهبری دنیای پیرامونی» را تبیین کرد. نتیجهگیری: برخلاف نگرش رایج در جوامع غربی و مکتب نخبهگرایی که هدف از نخبگی را کسب قدرت و سلطه میداند، نخبگی در آموزههای قرآنی، موهبتی الهی است که بر اساس حکمت الهی تبیین شده و تنها با توانمندی فرد نخبه در جهتدهی به استعدادهای الهی خویش برای هدایت مادی و معنوی انسانها و در مسیر کسب رضایت الهی معنا مییابد.
خانی مقدم, مهیار, دیاری بیدگلی, محمدتقی. (1395). مبانی و ارکان بنیادین نخبگی در آموزههای قرآنی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 20(66), 111-130.
MLA
مهیار خانی مقدم; محمدتقی دیاری بیدگلی. "مبانی و ارکان بنیادین نخبگی در آموزههای قرآنی". مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 20, 66, 1395, 111-130.
HARVARD
خانی مقدم, مهیار, دیاری بیدگلی, محمدتقی. (1395). 'مبانی و ارکان بنیادین نخبگی در آموزههای قرآنی', مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 20(66), pp. 111-130.
VANCOUVER
خانی مقدم, مهیار, دیاری بیدگلی, محمدتقی. مبانی و ارکان بنیادین نخبگی در آموزههای قرآنی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 1395; 20(66): 111-130.