• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژگان
  • ارسال مقاله
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • پایگاه‌های نمایه کننده
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • استخراج به استخراج به
    RIS EndNote BibTeX
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 21 (1396)
شماره شماره 73
شماره شماره 72
شماره شماره 71
شماره شماره 70
دوره دوره 20 (1395)
دوره دوره 19 (1394)
دوره دوره 18 (1393)
دوره دوره 17 (1392)
دوره دوره 16 (1391)

رویکرد فرانهادی به تعلیم و تربیت با نظر به دیدگاه مقام معظم رهبری

مقاله 2، دوره 21، شماره 72، پاییز 1396، صفحه 315-334  XML اصل مقاله (370 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
زهره هادی اطهر1 ؛ فاطمه وجدانی 2
1کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران- ایران
2دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت. استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی( نویسنده مسئول)‌ / نشانی: تهران؛ ولنجک؛ میدان شهید شهریاری، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات / نمابر: ۰۲۱۲۲۴۳۱۷۸۴/ Email: f-vodgdani@yahoo.com
چکیده
هدف: برای تعلیم و تربیت مؤثر در کشور، لازم است علاوه بر نهادهای رسمی تربیت، سایر نهادهای مرتبط و تأثیرگذار نیز وظایف تربیتی خود را به درستی ایفا کنند. مسئلۀ پژوهش، نبودِ یک مدل جامع و روزآمد برای معرفی نهادهای دخیل در تربیت و نحوۀ تعامل آنهاست. این تحقیق به دنبال شناسایی و تبیین نقش اختصاصی مهم‌ترین نهادهای دخیل در تعلیم و تربیت و بررسی نسبت میان آنها از منظر مقام معظم رهبری بود. روش: روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، 65 سخنرانی از ایشان که با مقولۀ تعلیم و تربیت ارتباط بیشتری داشتند، بررسی و تحلیل شدند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، 12 نهاد با نقش تربیتی، شناسایی و در چهار گروهِ نهادهای سیاستگذاری و راهبری کلان، نهادهای سیاستگذار- حمایتی- عامل، نهادهای عامل- حمایتی و نهادهای عامل تبیین و سپس دلایل ضعف تعاملات لازم میان نهادها مطرح شد. نتیجه‌گیری:برای موفقیت و تأثیرگذاری برنامۀ تربیت، عملکرد تربیتی تمامی نهادها باید برنامه‌ریزی و مدیریت شود. در این راستا، پیشنهادهایی برای تقویت تعاملات میان نهادها ارائه شد.
کلیدواژه ها
رویکرد فرانهادی در تعلیم و تربیت؛ مقام معظم رهبری؛ نهاد‌های تربیتی؛ سیاستگذاری تربیتی
مراجع

منابع

-       آقایی، رضا؛ رضا پاشا، محترم کیاقادی و زینب علا(1395). «تأثیر رسانه‌های جمعی(رادیو، تلویزیون و ماهواره) بر الگوپذیری رفتارهای اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان پسر دبیرستانهای بهشهر». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       احمدپور، مریم و امید قادرزاده(1389). «تعامل در فضای سایبر و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان(تحلیلی دربارۀ نتایج یک پیمایش در دانشگاه کردستان)». پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. ش 5 (پاییز و زمستان): ۹۹-۷۵.

-       انصافی مهربانی، سپیده و معصومه مدور(1395). «تبیینجایگاهتربیتدرتوسعۀسبک زندگیاسلامیازمنظرمقاممعظمرهبری». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       بخشنده بالی، عباس(۱۳۸۵). بررسی مراحل شکل‌گیری هویت دینی کودکان و نوجوانان. تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.

-       پیری لله‌لو، جمال و جبار اصغری گلدر(۱۳۹۳). «تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر باور‌های دینی، اعتقادی و تعامل فرهنگی افراد». اولین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی. تبریز: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.

-       خامنه‌ای، سید علی(بی‌تا). سخنرانی‌‌ها به مناسبتهای گوناگون.پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، قابل دسترس در: www.khamenei.ir

-       دبیرخانه اجرایی ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش(1387). «طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش، مقدمه و کلیات(گزارش تلفیق نتایج مطالعات راهبردی)». در: اسناد پشتیبان نقشۀ جامع علمی کشور؛ اسناد کمیتۀ آموزش. تهران: وزارت آموزش و پرورش.

-       دیبا، حسین(1393). نقش نهادهای اجتماعی در تربیت اخلاقی- دینی با رویکرد اسلامی(طرحنامه پژوهشی). قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز اخلاق و تربیت.

-       ذکایی، محمدسعید(1378). جامعه‌شناسی جوانان ایران. تهران. آگه.

-       زاد غفاری، رامین(1395). «دانشگاه و اهداف آن به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       سجادیه، نرگس(1388). «مسئولیتهای متقابل نهاد تعلیم و تربیت رسمی و خانواده». حورا، ش 31.

-       سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

-       شامانی، اسمعیل؛ مهدی واحدی و داریوش نوروزی(۱۳۹۵). «رابطۀ استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با هویت جوانان شهر تهران». فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، ش ۷(۲۸): ۱۸۲-۱۶۳.

-       شریف‌زاده، حکیمه‌السادات و سید احمد میرمحمدتبار(1394). «بررسی نقش استفاده از فنّاوری‌های نوین (ماهواره و اینترنت) بر هویت دینی دانش‌آموزان». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش ۲۲(۲۳): 125-103.

-       صاحبی، مهسا؛ مهشید رزازان، سعیده میری و محمد کرمانی(1395). «تأثیرات استفادۀ نامناسب از بازی‌های الکترونیکی بر رفتارهای اجتماعی پسران 13-12 سال». مشهد: سومین کنفرانس ‌و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       صمدی، معصومه و منیره رضایی(1390). «نقش تربیتی خانواده در نظامتربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین». پژوهش در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ، ش ۱۹(۱۲): 117-95.

-       ضمیری، محمدرضا(‌۱۳۸۹). «تربیت و جامعه». حوزه و دانشگاه، ش 45: ۱۹-۱۸.

-       علم‌الهدی، جمیله(۱۳۹۱). نظریۀ اسلامی تعلیم و تربیت(مبانی آموزش رسمی). تهران: دانشگاه امام صادق(ع).

-       فرشباف رشیدی، وحید و جعفر جمشیدی راد(1395). «نقش سازمان بسیج دانش‌آموزی در آموزش و پرورش و جامعه‌پذیری سیاسی دانش‌آموزان». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       فضل‌الهی قمشه‌ای، سیف‌اله و منصوره ملکی توانا(1394). «اوﻟﻮﯾﺖ‌ﺑﻨﺪی ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﻣﺆﺛﺮ در تربیت دﯾﻨﯽ فرزندان». پژوﻫﺶ در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ، ش ۲۲(۲۵): 118-107.

-       قاسمی، وحید؛ صمد عدلی‌پور و مسعود کیانپور(۱۳۹۱). «تعامل در فضای مجازی شبکه‌های‌ اجتماعی اینترنتی و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان؛ مطالعه موردی فیس‌بوک و جوانان شهر اصفهان». دین و ارتباطات، ش ۱۹(۴۲): ۳۶-۵.

-       کاشانی، مجید(۱۳۷۹). «بررسی تضاد ارزشهای اجتماعی خانه و مدرسه بر همنوایی دانش‌آموزان». تعلیم و تربیت، ش ۱۶(۶۳): ۵۶-۲۸.

-       لب‌خندق، محسن و سید محمدحسین هاشمیان(1392). «درآمدی بر صورت‌بندی جایگاه مسجد در سیاستهای جمهوری اسلامی ایران بر پایه تطورات کارکردی مساجد در گذر تاریخ». اسلام و مطالعات اجتماعی، ش ۱(۱): ۱۶۵-۱۳۵.

-       مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی ج.ا. ایران(1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

-       محسنی، منوچهر(1372). مبانی جامعه‌شناسی علم. تهران: طهوری.

-       محمدی، لیلا و لیلا نعمتی(1395). «نقش نماز جماعت منظم و مستمر در سازندگی روحی و معنوی جوانان». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       معیدفر، سعید و سارا دارابی(۱۳۹۱). «ذهنیت دانش‌آموزان در میانه خانه و مدرسه». مطالعات اجتماعی، ش ۵(۶): ۱۷۵-۱۵۴.

-       موسوی، سیده زهرا(1395). «سایبری و نقش آن در بنیان خانواده و هویّت». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       نعمتی، لیلا و لیلا محمدی(1395). «نقش خانواده در پرورش ارزشهای اخلاقی». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       نمازی، زهره(1395). «تأثیر آموزش پیش‌دبستانی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان». مشهد: سومین کنفرانس روان‌شناسی و علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.

-       نوظهوری، رامین و س. رسولی(1391). نقش مساجد در جایگاه یکی از نهادهای اجتماعی در تربیت دینی جوانان. [بی‌جا]: دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز رسیدگی به امور مساجد.

-       یعقوبی، علی(1393). «مطالعۀ کیفی تعارض ارزشی بین نهادهای اجتماعی خانه و مدرسه(مورد مطالعه: دانش‌آموزان استان گیلان)». جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، ش ۲(۱): ۱۹۹-۱۶۷.

-       A Document on the Fundamental Transformation of Education (2011). Tehran: Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution.

-       Ahmadpour, M. & O. Qaderzadeh (2010). “Interaction in Cyberspace and its Impact on Religious Identity of Youth”. Journal of Research on Youth, Culture and Society, fall and winter, 5: 75-99.

-       Alamolhoda, J. (2012). The Islamic Theory of Education (Formal Education Basis). Tehran: Imam Sadeq University Press.

-       Aqaii, R.; R. Pasha, M. Kiaqadi & Z. Ala (2016). “The Impact of Mass Media (Radio, Television and Satellite) on Pattern Getting of Moral and Social Behaviors of Beheshahr High School Boys”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Bakhshandeh Bali, A. (2006). Study of the Stages of Formation of Religious Identity of Children and Adolescents. Tehran: Islamic Radio and Television Research Center.

-       Diba, H. (2014). Role of Social Institutions in Religious-Moral Education with Islamic Approach (Research Proposal). Qom: Research Center of Islamic Science and Culture, Ethics and Education Centre.

-       Ensafi Mehrabani, S. & M. Modavar (2016). “Explaining the Role of Education in the Development of Islamic Lifestyle from the Perspective of the Supreme Leader”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Executive Secretariat of the Chief of Staff for the Transformation of Education (2008). “Drafting a National Education Document, Introduction and Generalities”. In: Backup Documentation of the Comprehensive Scientific Map of the Country. Tehran: Ministry of Education.

-       Farshbaf Rashidi, V. & J. Jamshidi Rad (2016). “The Role of the Basij Organization of Students in Education and Political Socialization of Students”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Fazlollahi Qomshei, S. & M. Maleki Tavana (2015). “Prioritizing the Effective Family Factors in Children's Religious Education”. Journal of Islamic Education, 22 (25): 107-118.

-       Kashani, M. (2000). “Studying the Contradiction of House and School Social Values on Students' Consistency”. Journal of Education, 16(63): 28-56.

-       Khamenei, S.A. Speeches in Various Occasions: www.khamenei.ir.

-       Labkhandaq, M. & S.M.H Hashemian (2013). “The Role of the Mosque in the Policies of the Islamic Republic of Iran based on Functional Changes in Mosques during History”. Islam and Social Studies, 1 (1): 135-165.

-       Mohammadi, L. & L. Nemati (2016). “The Role of Regular Congregational Prayers in Spiritual Development of Youth”.Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Mohseni, M. (1993). Fundamentals of Sociology of Science. Tehran: Tahouri Press.

-       Moidfar, S. & S. Darabi (2012). “The Mentality of Students in the Middle of the Home and School”. Journal of Social Studies, 5(6): 154-175.

-       Mousavi, S.Z. (2016). “Cyberspace and Its Role in the Foundation of the Family and Identity”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Namazi, Z. (2016). “The Effect of Pre-School Education on Social Skills Development in Children”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Nemati, L. & L. Mohammadi (2016). “The Role of Family in Moral Values Development”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Nozohouri, R. & S. Rasouli (2012). The Role of Mosques as one of the Social Institutions in Youth Religious Education. Office of Studies and Research of the Center for Mosques Affairs.

-       Piri Lelahlou, J. & J. Asqari Gelder (2014). “The Impact of Virtual Social Networks on Religious Beliefs and Cultural Interactions of Individuals”. First National Conference on Cyberspace and Cultural Developments. Tabriz: Azarbaijan Shahid Madani University.

-       Qasemi, V.; S. Adlipour & M. Kianpour (2012). “Interaction in the Cyberspace of Social Networks and its Impact on the youth's Religious Identity”. Religion and Communication, 19 (42): 5-36.

-       Sahebi, M.; M. Razazan, S. Miri & M. Kermani (2016). “The Effects of Inappropriate Use of Electronic Games on the Social Behavior of Boys Aged 12-13 Years”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Sajadieh, N. (2009). “Mutual Responsibilities of the Official Education and Family”. Hawra, 31.

-       Samadi, M. & M. Rezai (2011). “Educational Role of Family on Formal and General Educational System from Science and Religion Perspective”. Journal of Islamic Education, 19 (12): 95-117.

-       Shamani, E.; M. Vahedi & D. Norouzi (2016). “The Relationship between the Use of Virtual Social Networks with the Identity of Youth in Tehran”. Cultur of Counseling and Psychotherapy, 7(28): 163-182.

-       Sharifzadeh, H.S. & S.A. Mir Mohammad Tabar (2015). “Investigating the Role of Using New Technologies (Satellite and Internet) on Religious Identity of the Students”. Journal of Islamic Education, 22 (23): 103-125.

-       Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal and General Educational System of Islamic Republic of Iran (2011). Tehran: Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution.

-       Yaqoubi, A. (2014). “Qualitative Study of Value Conflict between Social Institutions, Home and School”. Journal of Sociology of Social Institutions, 2(1): 167-199.

-       Zad Qaffari, R. (2016). “University and its Goals as an Important Social Organization”. Mashad: Third Conference on Psychology and Educational Sciences and Lifestyle with an International Approach.

-       Zamiri, M.R. (2010). “Education and Society”. Journal of Hawzeh and University, 45: 18-19.

-       Zokai, M.S. (1999). Iranian Youth Sociology. Tehran: Agah.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 389
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال، کوچه اسکو، پلاک 15 (41 قدیم)، دفتر فصلنامه دانشگاه اسلامی، کدپستی:1417833411
تلفن: 84222481 (021)      رایانامه: dislamic5@gmail.com
 
 
© 2018 - Journal Management System. Created by sinaweb.