هدف: این مقاله در پاسخ به این پرسش اساسی شکل گرفته که برای رسیدن به دانشگاه آرمانی و طراحی و تحقق پیشرفت متعالی از کجا و چگونه باید شروع کرد. در این خصوص با تبیین نگاه و معماری فکری برخی از متفکران به ویژه در مورد آرمانشهر، با استفاده از تحلیل فلسفی، بررسی تطبیقی و مطالعات کتابخانهای، چرایی دانشگاه حکمتبنیان، تبیین و چیستی آن تشریح شده است. بیکن و فارابی از مهمترین متفکرانیاند که نگاه آنان در ترسیم آرمانشهر بررسی شد. با تطبیق معماری و نوع نگرش این متفکران با معماری فکری و نگرش اقتباس شده از متون اسلامی و نظر علمای اسلامی، با نوعی کمبود در معماری فکری آنها مواجه میشویم. در این نوشتار به اختصار، نوع نگرش این متفکران، نقد و معماری دیگری با تکیه بر آرای آیتالله شاهآبادی و امام خمینی تبیین شده است. روش: از آنجا که این پژوهش با مطالعۀ اسناد، مدارک، مقالات و کتابهای مختلف شکل گرفته، بنابر این، از نوع توصیفی است. یافتهها: لازمۀ نهادینه شدن این معماری در سراسر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحول در نهاد دانشگاه است. لذا دانشگاه حکمتبنیان، که مأموریت اصلی آن، تربیت انسانهای حکیم، توسط مراکز حکمتبنیان و در جهت خلق، نشر و تعالی فرهنگ علم و فنّاوری و در نهایت، توسعۀ حکمت است، در قلب این الگو جای میگیرد. نتیجهگیری: در این مقاله با طرح الگوی توسعۀ حکمت، الگوی کلان ستادی، صفی و محتوایی دانشگاه حکمتبنیان به عنوان مبنایی برای پیشرفت متعالی پیشنهاد شده است.
فاتح راد, مهدی l, نقوی, محمد حسین, جلیلوند, محمد رضا. (1392). دانشگاه حکمتبنیان نهاد مبنایی پیشرفت متعالی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 17(56), 471-496.
MLA
مهدی l فاتح راد; محمد حسین نقوی; محمد رضا جلیلوند. "دانشگاه حکمتبنیان نهاد مبنایی پیشرفت متعالی". مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 17, 56, 1392, 471-496.
HARVARD
فاتح راد, مهدی l, نقوی, محمد حسین, جلیلوند, محمد رضا. (1392). 'دانشگاه حکمتبنیان نهاد مبنایی پیشرفت متعالی', مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 17(56), pp. 471-496.
VANCOUVER
فاتح راد, مهدی l, نقوی, محمد حسین, جلیلوند, محمد رضا. دانشگاه حکمتبنیان نهاد مبنایی پیشرفت متعالی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 1392; 17(56): 471-496.