بررسی تأثیر متغیّرهای جمعیت‌شناختی بر اولویت مسائل فکری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه و حکمت اسلامی، استادیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی دانشگاه صنعتی شریف

2 کارشناس ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر متغیّرهای جمعیت‌شناختی مانند جنسیت، وضعیت تأهل، محل سکونت و معدل بر اولویت مسائل فکری در ذهن دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف است تا مشخص شود آیا جنسیت و سایر متغیّرهای جمعیت‌شناختی بر اولویت مسائل فکری در ذهن دانشجویان مؤثر است یا خیر؟ روش: روشِ گردآوری داده‌ها، توصیفی پیمایشی و ابزار جمع‌آوری آنها پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می‌دهند که از میان آنها با توجه به فرمول کوکران، 356 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه میان آنان توزیع شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، میان دختران و پسران و نیز دانشجویان با معدلهای مختلف، در اولویت‌بندی مسائل فکری، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، باید اولاً تفاوت دختران و پسران نسبت به سرفصلهای آموزشی دروس معارف اسلامی پذیرفته شود و بر مبنای آن برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت پذیرد؛ ثانیاً اهمیت مسائل مرتبط با خانوادۀ‌ متعادل برای همه دانشجویان تبیین شود.

کلیدواژه‌ها


-      امینی، محمد، حمید رحیمی و زهره صمدیان(1392). «بررسی دیدگاه دانشجویان دربارۀ موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان». اسلام و پژوهشهای تربیتی، ش 1.
-      باهنر، ناصر(1378). آموزش مفاهیم دینی همگام با روان‌شناسی رشد. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
-      بهار، مهری(1385). «مطالعات دینی در نظام آموزش عالی ایران». ‎‏آموزش عالی ایران، ش 1(3): 135-149.
-      حسین‌زاده، محمد(1381). نگرش دینی مسئولان و اساتید دانشگاه دربارۀ افزایش کیفیت آموزش دینی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه اصفهان.
-      حلیمی جلوداری، حبیب‌الله(1394). «بررسی دیدگاه دانشجویان دربارة شیوة آموزش دروس معارف اسلامی با تأکید بر خصایص جمعیت‌شناختی آنان(نمونة موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران)». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی«سمت»، ش 19(37): 98-117.
-      سراج‌زاده، سیدحسین و محمدرضا پویافر(1388). «سنجش دینداری با رهیافت بومی». جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران (تحقیقات علوم اجتماعی ایران)، ش 1(2): 1-18.
-      سفیری، خدیجه؛ محمد میرسندسی و فاطمه عموعبدالهی(1395). «بررسی رابطۀ تفکر انتقادی و ابعاد اصلی دینداری در بین دانشجویان کارشناسی ارشد». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، ش 5(3): 457-484.
-      سیف، علی‌اکبر و سیده مریم حسینی(1380). «مقایسۀ سبکهای یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقاطع تحصیلی و رشتۀ تحصیلی». پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ش 1.
-      شفیع‌پور مطلق، فرهاد و حسین خدادادی(۱۳87). «جذابیت بخشیدن به کلاسهای دروس معارف اسلامی دانشگاهها». مجموعه مقالات همایش تولید علم و جنبش نرم‌افزاری در حوزۀ معارف اسلامی. کرمان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
-      طباطبایى، محمدحسین(1378). شیعه در اسلام. قم‏: دفتر انتشارات اسلامی.
-      طباطبایی، محمدحسین(1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزۀ علمیه.
-      کشاورز، سوسن(1387). «شاخصها و آسیبهای تربیت دینی». تربیت اسلامی، ش 6: 122-93.
-      مجیدی، محمدرضا و ابوالقاسم فاتحی(1385). «سنجش نگرش دانشجویان نسبت به برنامه‌ریزی دروس معارف اسلامی». تحقیق و برنامه‌ریزی آموزش عالی، ش 41.
-      مهرمحمدی، محمود و پروین صمدی(1382). «بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان در دوره تحصیلی». نوآوری‌های آموزشی، ش 3: 34-9.
-      میرسندسی، محمد(1390). مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی دین و انواع دینداری. تهران: جامعه‌شناسان.
 
-       Amini, M., H. Rahimi & Z. Samadiyan (2013). “A Review of University Students`Views on the Obstacles for Effectiveness ofLessons on Islamic Sciences in Kashan Azad Islamic University”. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Vol. 5, No 1.
-       Bahar, M. (2009). “Religious stuies in Iran`s higher education system”. Iranian of higher education, No 3.
-       Bahonar, N. (1999).Teaching religious concepts in line with developmental psychology. Tehran. Sazman Tablighat Islami.
-       Halimi Jelodar, H. (2015). “Investigating students' views on the teaching methods of Islamic education courses with emphasis on their demographic characteristics (case study: Mazandaran University students)”. Pazohesh Va Negaresh, No 37.
-       Hergovich, A. & M. Arendasy (2005). “Critical thinking ability and belief in the paranormal”. Personality and Individual Deference’s, No 38: 1805- 1812.
-       Hossain Zadeh, M. (2002). The religious attitude of university officials and professors towards increasing the quality of religious education. Isfahan University.
-       Kandler, C. & R. Riemann (2013). “Genetic and Environmental Sources of Individual Religiousness: The Roles of Individual Personality Traits and Perceived Environmental Religiousness”, Behavior Genetics, No 43(4): 297-313.
-       Keshavarz, S. (2008). “Indexes and pathology of religious education”. Biquarterly journal of Islamic education, No 6.
-       Majidi, M. & A. Fatehi (2006). “Assessing students' attitudes towards Islamic education courses”. Journal of research and planning in higher education, No 41.
-       Mehr Mohammadi, M. & P. Samadi (2003). “A Curricular Approach to Religious Education in Secondary School Revisited”. Journal of educational innovations, No 3.
-       Mirsondosi, M. (2011). An Introduction to the Sociology of Religion and Types of Religion. Tehran: Jamee shanasan.
-       Razmyar, S. & C. Reeve (2013). “Individual differences in religiosity as afunction of cognitive ability and cognitive style”. Intelligence, No 41: 667–673.
-       Safiri, Kh., M. Mirsondosi & F. Amoabdolahi (2016). The investigate relationship between critical thinking and dimensions of religiosity in master student”. Social studies and research in Iran, No 3.
-       Saif, A. & S.M. Hossaini (2002). “Comparison of students' learning styles according to gender, level of education and field of study”. Journal of research and planing in higher education, No 1.
-       Serajzadeh, S.H. & M. Poyafar (2010). “Measurement of religiosity with indigenous approach”. Social studies and research in Iran, No 2.
-       Shafipour, F. & H. Khodadadi (2008). Attracting classes in Islamic studies courses at universities. Kerman: Islamic Azad University.
-       Tabatabaee, M. (1995). Almizan Interpretation. Ghom: Islamic publishing office.
-       Tabatabaee, M. (2000). Shia in Islam. Ghom: Islamic publishing office.