هدف: پژوهش حاضر با واکاوی دو مؤلفۀ نظر و عمل در معرفت حکمی، به تبیین نقش نفس معماران برای دریافت حکمت پرداخته است. روش: پژوهش حاضر با مطالعات اسنادی، از تحلیل محتوای کیفی به منظور تحلیل دادههای استخراجشده از منابع اسلامی استفاده کرده است. یافتهها: اتحاد نظر و عمل با درک حضور و درک حدود معمار در مقام نظر و حفظ حضور و حفظ حدود در مقام عمل به دست میآید؛ به طوری که برای او وادی ایمنی را فراهم ساخته که منجر به تجلی حکمت در معماری اسلامی میشود. نتیجهگیری: تجلی حکمت در معماری، بدون تربیت معمار حکیم در آثار معماری امکان تجلی ندارد. رابطۀ بین نظر و عمل در حکمت و واسطهای که این دو را به هم متصل میسازد، در دانش امروز معماری مغفول مانده است. در همین راستا به این مهم دست یافته که اتحاد نظر و عمل، منجر به کسب حکمت شده است.
ندیمی، هادی(1375). «آیین جوانمردان و طریقت معماران: سیری در فتوتنامههای معماران و بنایان و حرف وابسته». ش 21.
نقیزاده، محمد(1391). «حس حضور، مطلوبترین برایند ارتباطات انسان با محیط». مطالعات معماری ایران، ش 2(1): 27-46.
The Holy Quran.
Bolkhari Ghahi, Hassan (2013). “Sacred architecture, the embodiment of the principle of correspondence between man and the universe”. Chemistry of Art, 8(2): 18-25.
Imam Khomeini, Ruhollah (2010). Ser Al-Salat. Tehran: The organization and publication of the works of Imam Khomeini (PBUH).
Javadi Amli, Abdullah (2010). Theoretical and practical wisdom in Nahj al-Balaghah, Vol. 7. Qom: Esra Publishing Center.
Javadi Amoli, Abdullah (2004). Alawite wisdom taken from the works of Ayatollah Javadi Amoli. Arranged by Saeed Band Ali. Qom: Esra Publishing Center.
Jorjani, Ali ibn Muhammad. (1845). Book of Definitions, Vol. 1. Beirut: Published by Gustav Flugel.
Kashfi, Hussein (2015). Fotovvat nameh soltani. Tehran: hava pub.
Klini Razi, Mohammad Ibn Yaqub (2014). Osoole kafi (Sufficient Principles), Volume 2. Tehran: Vali-Asr.
Mohammadi Rishahri, Mohammad (2000). Mizanol hekmah (The measure of wisdom). Translated by Hamid Reza Sheikhi. Volumes 3 and 8. Qom: Dar al-Hadith.
Nadimi, Hadi (1375). "The Rite of the Gentlemen and the Way of the Architects: A Look at the written ethical agreement of Architects and Buildings and Related professions". N:.21
Naghi Zadeh, Mohammad (2011). "The sense of presence is the most desirable outcome of human communication with the environment." Iranian Architectural Studies, Vol. 2 (1): 27-46.
Nahj al-Balaghah. Translated by Abdul Mohammad Ayati (1999). Tehran: Islamic Culture Publishing Office.
Saeedi, Gol Baba (2008). Comprehensive Dictionary of ibn Arabi Mystical Terms. Tehran: Zavar
Sajjadi, Seyed Jafar (2000). Culture of Islamic Education, Vol. 2 and 3. Tehran: Kooshesh.
Shajari, Morteza & Zakia al-Sadat Tabatabai Lotfi (2016). “Creativity in architecture inspired by transcendent wisdom”. Contemporary wisdom, 2(7): 23-44.
Suleimani, Fatima (2014). “Love is a way to human perfection (a comparison between the views of Ibn Sina and Mulla Sadra)”. History of Philosophy, 16(4): 35-58.
Tabatabai, Sayed Mohammad Hussein (1417 AH). Balance in the interpretation of the Qur'an. Qom: Qom Seminary Teachers Association.
Tarihi, Fakhruddin bin Muhammad (1983). Majma Al-Bahrain. Tehran: Ahmad Hosseini Press.
اشرافی, نسیم. (1400). بازشناسی معرفت حکمی در تربیت نفس معمار مسلمان (نظریۀ حکمت حضور در معماری اسلامی). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 25(88), 669-686. doi: 10.22034/ksiu.2021.1120
MLA
نسیم اشرافی. "بازشناسی معرفت حکمی در تربیت نفس معمار مسلمان (نظریۀ حکمت حضور در معماری اسلامی)". مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 25, 88, 1400, 669-686. doi: 10.22034/ksiu.2021.1120
HARVARD
اشرافی, نسیم. (1400). 'بازشناسی معرفت حکمی در تربیت نفس معمار مسلمان (نظریۀ حکمت حضور در معماری اسلامی)', مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 25(88), pp. 669-686. doi: 10.22034/ksiu.2021.1120
VANCOUVER
اشرافی, نسیم. بازشناسی معرفت حکمی در تربیت نفس معمار مسلمان (نظریۀ حکمت حضور در معماری اسلامی). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 1400; 25(88): 669-686. doi: 10.22034/ksiu.2021.1120