هدف: امام خامنهای، عبور از مرزهای دانش در گام دوم انقلاب اسلامی را نیازمند حاکمیت «اجتهاد و مدلسازی علمی به همراه تهذیب اخلاقی» در فضای علمی کشور میداند؛ لذا بر اساس استناد منظومۀ فکری ایشان به منابع اسلامی، هدف مقالۀ حاضر، واکاوی مستند این دیدگاه در آیات و روایات معصومین و تبیین اصول کلی و بایستههای تحقق آن بود. روش: با واکاوی منابع مرتبط با «فضیلت حکمت»، ویژگیهای دانشپژوه حکیم، توصیف شد تا بر اساس تحلیل آن لوازم، اصول تعلیم حکیم پرور استخراج و راهبرد جهش علمی مورد انتظار رهبر انقلاب معرفی شود. یافتهها: بر اساس لوازم فضیلت حکمت، دانشپژوه حکیم، موحّد و مهذّب است و با بصیرت علمی موهبتی و اکتسابی و شجاعت، در کسب علم مجاهدت میکند. اصول تعلیم حکیمپرور عبارتند از: توحیدمحوری، نقّادی شجاعانه و مجاهدانۀ روشهای دستیابی به گزارههای علمی و حکیم بودن معلّم. نتیجهگیری: رعایت اصول تعلیم حکیمپرور که از متون اسلامی استنباط شدهاند، موجب میشود تا تلاشهای علمی، اجتهادی و مدلساز، با دستیابی حداکثری به حقیقت دانش و با تکیه بر توحید و تهذیب اخلاقی باشد و جهش علمی مورد انتظار رهبری در گام دوم انقلاب را محقق کند که متناسب با این اصول، روشهای اجرایی تنظیم میشوند.
مطهری، مرتضی(1389). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی(1384). بیست گفتار. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی(1388). فلسفۀ اخلاق. تهران: صدرا.
مفضّل بن عمر(بیتا). توحید مفضّل. قم: داوری.
نورانی، سید ابوالفضل(1399). «تبیین تأثیر فضایل و رذایل بر ادراک از منظر آیات و روایات». مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، ش 2: 288-269.
The Holy Quran.
Nahj Al-Blageh. Razi (1983). Qom: Anvar Al-Hoda.
Asgari, Hasan (1979). Al-Foroogh fi Al-Loghah. Beirut: Dar Al-Afagh.
Ayyashi, Mohammad (1949). Commentary of the Noble Quran. Tehran: Elmieh.
Beheshti, Mohammad (2018). Foundations of Education in Quran Viewpoint. Tehran: Culture & Thought.
Bojnoordy, Hasan (2009). Al-Ghavaed Al-Fighhieh. Qom: Dalil Ma.
Davoudi, Mohammad & A. Hosseini Zadeh (2017). Educational Conduct of the Prophet & His Household. Qom: Howzeh & University.
Deilami, Hasan (1983). Aalam Al-din fi sefat Al-momenin. Qom: Aal-Al-beit.
Garaati, Mohsen (2014). Morality of Teaching. Tehran: Lessons of Quran.
Gholami, Avyshe & A. Kakavand (2010). “The relationship between creativity and the ability to tolerate ambiguity”. New Thoughts on Education, Vol. 6, Issue 4: 153-168.
Habibi, Reza (2015). An Introduction to Philosophy of Science. Qom: Imam Khomeini.
Harrani, Hasan (1978). Tohaf Al-ogul an Aal-Al-Rasul. Qom: Convocation of Professors in Howzah.
Hasani, Saeed (2020). Study about Educational System of Islam. Arak: Jahad Daneshgahi.
Hosein Zadeh, M. (2016). Epistemology. Qom: Imam Khomeini.
Norani, Seyyed Abolfazl (2020). “The Impact of Virtues and Vices Affecting Human Knowledge from the Perspective of the Qur'an and Islamic Traditions”. The knowledge studies in the Islamic University, No. 2: 269-288.
Obudiyyat, Abd-al-Rasul (2013). An Introduction to Philosophy. Qom: Imam Khomeini.
Rageb Esfahani, H. ibn M. (1997). Mofradat Alfaz Al-Quran. Qom: Talieh Al-Noor.
Sdugh Mohammad (1967). Al-Towhid. Qom: Convocation of Professors in Howzah.
Sdugh, Mohammad (1947). Oyun Akhbar Al-Reza. Qom: World.
Safavi, Amanollah (1990). General Methods & Techniques of Teaching. Tehran: Moaaser.
Tabatabai Sayyed Mohammad Hussein (2003). Al-Mizan fi Tafsir Al-Quran. Beirut: Al-Aalami.
Tabatabai, Sayyed Mohammad Reza (2007). Al-Morad Men Moriat Al-Morid. Qom: Dar Al-elm.
حسنی, سعید. (1400). حکیمپروری؛ راهبرد جهش علمی مورد انتظار رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 25(88), 767-788. doi: 10.22034/ksiu.2021.1125
MLA
سعید حسنی. "حکیمپروری؛ راهبرد جهش علمی مورد انتظار رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی". مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 25, 88, 1400, 767-788. doi: 10.22034/ksiu.2021.1125
HARVARD
حسنی, سعید. (1400). 'حکیمپروری؛ راهبرد جهش علمی مورد انتظار رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی', مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 25(88), pp. 767-788. doi: 10.22034/ksiu.2021.1125
VANCOUVER
حسنی, سعید. حکیمپروری؛ راهبرد جهش علمی مورد انتظار رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 1400; 25(88): 767-788. doi: 10.22034/ksiu.2021.1125