هدف: تبیین جایگاه مصلحت به خصوص در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان راهکاری در خصوص رفع تزاحم احکام. روش: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی است که با نگرش تحلیلی- تطبیقی به بررسی متون فقهی و حقوقی پرداخته است. یافتهها: گر چه در فقه امامیه از مصلحت به عنوان سندی برای استنباط حکم شرعی صحبتی به میان نیامده، ولی به عنوان یک شیوۀ مهم در تزاحم احکام، احکام حکومتی و ... در نظر گرفته شده است. از طرفی، مصلحتاندیشیها در اندیشۀ سیاسی اسلام کاملاً در چارچوب موازین شرعی صورت میگیرد. وانگهی جایگاه مصلحت در اندیشۀ سیاسی حضرت امام خمینی(ره) به صورت ویژه کاملاً ملموس است. نتیجهگیری: باید اذعان داشت اهل تسنن مصلحت را به عنوان یکی از منابع دین تعریف کرده و برای مصلحت قالبهایی متنوع از جمله استطلاح، استحسان قیاس، سد ذرایع و فتح ذرایع بیان کردهاند. آنچه در فقه امامیه مورد انکار قرار گرفته، قطع عقل به مصلحت و مفسده قبل از حکم شرعی است. امری که مصلحت و حکومت را در اندیشۀ سیاسی اسلام به هم پیوند میزند جایگاه مصلحت از حیث سندیت نیست، بلکه جایگاه مصلحت از حیث امتثال امر است که به طور عمده خود را در قالب دو بحث تزاحم در اصول فقه و حکم حکومتی در فقه نشان میدهد.
حیدر زاده, علیرضا. (1393). نقش و جایگاه مصلحت در تحول فقه سیاسی شیعه با تأکید بر اندیشۀ سیاسی امام خمینی(ره). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 18(60), 407-422.
MLA
علیرضا حیدر زاده. "نقش و جایگاه مصلحت در تحول فقه سیاسی شیعه با تأکید بر اندیشۀ سیاسی امام خمینی(ره)". مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 18, 60, 1393, 407-422.
HARVARD
حیدر زاده, علیرضا. (1393). 'نقش و جایگاه مصلحت در تحول فقه سیاسی شیعه با تأکید بر اندیشۀ سیاسی امام خمینی(ره)', مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 18(60), pp. 407-422.
VANCOUVER
حیدر زاده, علیرضا. نقش و جایگاه مصلحت در تحول فقه سیاسی شیعه با تأکید بر اندیشۀ سیاسی امام خمینی(ره). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 1393; 18(60): 407-422.