هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین ماهیت، ابعاد و مؤلفههای علم تربیت دینی است تا بتواند سهمی در افزایش دانشهای بنیادین در این حوزۀ معرفتی داشته باشد. روش: این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی و روش مطالعۀ توصیفی- تحلیلی از نوع (اسنادی) است. یافتهها: در این پژوهش مراد از علم تربیت دینی؛ علم تجربی یا انسانی است که از جهتگیری الهی برخوردار باشد و در راستای اهداف و انگیزههای دینی قرار گیرد. با این تعریف از تربیت دینی، لازم است که در رأس تمامی مسائلی که پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار گرفته است بر هماهنگی تربیت با فطرت انسان، تقدّم تزکیه بر تعلیم، کرامت انسانی، معرفت و بصیرت، عقلانیت و پیوند علم و عمل تأکید شود. نتیجهگیری: تکیۀ انحصاری بر عقل و پیشرفتهای علمی، راهگشا نیست. علم، نیاز به هدف متعالی دارد. به همین جهت، حضور دین به خوبی احساس میشود. در این راستا، علم تربیت دینی به واسطۀ اندیشه توحیدی به انسان، برای موجودات ماهیت از اویی و به سوی اویی قائل است و با توجه به تعریف از انسان و تبیین خاص از نیازهای او، در راستای کمال انسان و قرب الهی است. پس جای تردید نیست که عالم تربیتی اگر منابع نقلی دین را در کنار کاوشهای تجربی، دستمایۀ پژوهش علمی و نظریهپردازی قرار دهد، به نتایجی میرسد که با رهاورد عالم غیر ملتفت به منابع دینی، متفاوت خواهد بود.
سبحانی نژاد, مهدی, احمد ابادی, نجمه, محمدی, آزاد, اشرفی, فاطمه. (1393). تبیین ماهیت، ابعاد و مؤلفههای علم تربیت دینی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 18(58), 39-56.
MLA
مهدی سبحانی نژاد; نجمه احمد ابادی; آزاد محمدی; فاطمه اشرفی. "تبیین ماهیت، ابعاد و مؤلفههای علم تربیت دینی". مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 18, 58, 1393, 39-56.
HARVARD
سبحانی نژاد, مهدی, احمد ابادی, نجمه, محمدی, آزاد, اشرفی, فاطمه. (1393). 'تبیین ماهیت، ابعاد و مؤلفههای علم تربیت دینی', مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 18(58), pp. 39-56.
VANCOUVER
سبحانی نژاد, مهدی, احمد ابادی, نجمه, محمدی, آزاد, اشرفی, فاطمه. تبیین ماهیت، ابعاد و مؤلفههای علم تربیت دینی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 1393; 18(58): 39-56.