هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی بخشی از فرانظریۀ علوم اجتماعی بوده که خود شامل هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی است. هر چند عناصر مذکور، نقش تعیینکنندهای در نظریهپردازی دارند، اما بررسی الزامات هستیشناسی نظریهپردازی در علوم اجتماعی، مسئلۀ اصلی مقاله حاضر است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، بر اساس نظریۀ زمینهای(گراندد) و گردآوری دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق با اساتید متخصص روششناسی در شهرهای تهران، قم و اصفهان بوده و نمونهگیری به روش گلوله برفی انجام شده است. یافتهها: تحلیل دادههای مصاحبهها در قالب سه مقولۀ مشکلات هستیشناسی نظریهپردازی در علوم اجتماعی، علل مشکلات و راه حلهای هستیشناسانۀ نظریهپردازی، ارائه شده است. نتیجهگیری: در پایان نیز شیوههای تحقق هستیشناختی تعاملگرا در علوم اجتماعی مشخص شد و این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که از حیث هستیشناختی، ضرورت نظریهپردازی بومگرا باید برایندی از الزامات مربوط به مکانمند بودن پدیدههای اجتماعی فهم شود.
رحیمی, رئوف, حاتمی, عباس, هرسیج, حسین. (1392). الزامات و ضرورتهای هستیشناسی نظریهپردازی بومی در علوم اجتماعی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 17(57), 573-592.
MLA
رئوف رحیمی; عباس حاتمی; حسین هرسیج. "الزامات و ضرورتهای هستیشناسی نظریهپردازی بومی در علوم اجتماعی". مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 17, 57, 1392, 573-592.
HARVARD
رحیمی, رئوف, حاتمی, عباس, هرسیج, حسین. (1392). 'الزامات و ضرورتهای هستیشناسی نظریهپردازی بومی در علوم اجتماعی', مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 17(57), pp. 573-592.
VANCOUVER
رحیمی, رئوف, حاتمی, عباس, هرسیج, حسین. الزامات و ضرورتهای هستیشناسی نظریهپردازی بومی در علوم اجتماعی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 1392; 17(57): 573-592.